کلید محافظ جریان (RCD) یا جریان نشتی چیست
کلید محافظ جریان (RCD) یا جریان نشتی چیست؟

با توجه به اهمیت حفاظت از جان انسان ها، استفاده از کلیدهای نجات حیاتی است. این کلیدها به عنوان یکی از ابزارهای اصلی امنیتی در بسیاری از صنایع و زمینه های کاری استفاده می شوند. از موارد استفاده از این کلیدها می توان به صنعت ساختمان، خودروسازی، صنعت نفت و گاز، مهندسی برق و صنایع الکترونیک و … اشاره کرد. این مقاله به بررسی انواع مختلف کلیدهای جریان نشتی می پردازد. با اینل کالا همراه باشید تا با این نوع کلیدها و کاربرد آنها آشنا شوید.

کلید نجات چیست؟

RCD یا RCD یک وسیله حفاظت الکتریکی است که به عنوان دستگاه جریان باقیمانده، دستگاه جریان باقیمانده یا دستگاه جریان باقیمانده نیز شناخته می شود. این دستگاه در واقع وسیله ای بسیار مفید و مهم است که از آسیب ها و آسیب های مختلف مانند اتصال کوتاه، برق گرفتگی و آتش سوزی محافظت می کند.

این دستگاه معمولا جریان سیم ها را بررسی می کند و در صورت وجود اختلاف ولتاژ بین سیم ها، مدار اصلی را قطع می کند تا از خطر و آسیب جدی جلوگیری کند. این دستگاه ها در انواع و سبک های مختلف موجود می باشند.

این دستگاه به عنوان کلید نجات شناخته می شود زیرا می تواند از مردم در برابر برق گرفتگی محافظت کند و جان انسان ها را نجات دهد، در واقع میزان جریانی که افراد می توانند تحمل کنند 30 میلی آمپر برای 200 میلی ثانیه و بالاتر است. بیش از این مقدار باعث برق گرفتگی می شود. بنابراین اگر میزان برق به بدن انسان بیشتر از این مقدار باشد، کلید جریان نشتی جریان جریان را متوقف کرده و از آسیب به بدن انسان جلوگیری می کند.

کلید محافظ جریان (RCD) یا جریان نشتی چیست

کلید جریان نشتی چگونه کار می کند؟

نحوه عملکرد کلید ایمنی به این صورت است که اگر بین جریان رو به جلو و معکوس اختلاف وجود داشته باشد، با مقایسه تفاوت بین جریان رو به جلو و معکوس مدار را قطع می کند. به زبان ساده، این سوئیچ جریان ورودی دستگاه و جریان خروجی آن را اندازه گیری می کند. به طور معمول، مقدار جریان رو به جلو برابر با مقدار جریان معکوس است. اما در صورت وجود اختلاف، اختلاف جریان ممکن است به دلیل تماس برخی از سیم های فاز یا شبکه با بدنه باشد که به آن جریان نشتی می گویند. اگر جریان جریان داشته باشد، مدار جریان را تشخیص داده و مدار را قطع می کند. مقدار کمی نشتی جریان توسط مینی سوئیچ متوجه نمی شود و می تواند باعث آتش سوزی در خانه یا لوازم الکترونیکی مصرف کننده شود. قطع کننده های جریان جریان به سرعت کار می کنند و در صورت نشتی جریان، مدار را قطع می کنند.

انواع کلیدهای نجات جان

کلید ایمنی از دو نوع 2 پل و 4 پل تشکیل شده است. پل نوع 2 برای مشتریان خانگی تک فاز استفاده می شود در حالی که پل نوع 4 عمدتاً در مصارف صنعتی و سه فاز استفاده می شود.

انواع کلیدهای نجات از نظر حساسیت به خانگی و صنعتی تقسیم می شوند. انواع خانگی حساسیت کمتری دارند و در محیط های مرطوب مانند حمام و آشپزخانه استفاده می شوند. در حالی که انواع صنعتی حساسیت بالاتری دارند و در محیط های پرخطرتر مانند کارخانه ها استفاده می شوند.

علاوه بر این، انواع مختلفی از قطع کننده های جریان باقیمانده برای مقابله با انواع مختلف وقفه وجود دارد. آن شامل:

  1. سوئیچ حفاظت عملیاتی: برای AC خانگی مناسب است.
  2. کلید ایمنی نوع A برای بارهای الکترونیکی تک فاز مناسب است.
  3. کلید ایمنی نوع F برای مدارهایی که از درایوهای سرعت متغیر استفاده می کنند مناسب است.
  4. کلیدهای ایمنی نوع B برای بارهای سه فاز مانند سرعت متغیر استفاده می شود.

انواع دیگری از قطع کننده های جریان باقیمانده نیز وجود دارد که بر اساس نحوه نصب آنها تقسیم بندی می شوند:

  1. کلید حفاظت از عمر ثابت: در تابلو برق نصب شده است
  2. کلید امنیتی سوکت: داخل سوکت های ویژه
  3. کلید ایمنی قابل حمل: می تواند به یک سوکت مشترک متصل شود
  4. شناور کمبو: ترکیبی از آچار مینیاتوری و شناور نجات

بنابراین، نوع کلید نجات را می توان با توجه به نیاز کاربر به طور مناسب انتخاب کرد.

همه چیز در مورد نیاز به قطع کننده مدار جریان باقیمانده برای صنعت و ساختمان

استفاده از کلید امنیتی برای کلیه کارهای حرفه ای و غیرحرفه ای با وسایل الکترونیکی توصیه می شود. این سوئیچ ها در منازل، ادارات، کارخانه ها، کارگاه های ساختمانی و هر جایی که از وسایل الکترونیکی استفاده می شود استفاده می شود.

در منازل معمولاً کلیدهای نجات جان را در تابلوهای برق یا پریزها نصب می کنند تا از برق گرفتگی و آسیب به وسایل برقی ناشی از نقص الکتریکی جلوگیری شود. هنگام استفاده از وسایل برقی در بیرون نیز باید از این کلید استفاده کرد.

در ساختمان های تجاری مانند مغازه ها، یک دستگاه جریان باقیمانده در تابلوی اصلی نصب می شود تا از تمامی مدارها محافظت کند. سوکت های ایمنی زندگی نیز برای برخی مدارها یا دستگاه ها توصیه می شود.

در صنایع، این کلیدها به طور گسترده ای برای محافظت در برابر شوک الکتریکی، آتش سوزی و آسیب تجهیزات به ویژه در محیط های مرطوب و خطرناک استفاده می شود. سوئیچ های ایمنی اغلب در مدارهایی که از تجهیزات خطرناکی مانند دستگاه های جوش استفاده می کنند استفاده می شود.

کلید محافظ جریان (RCD) یا جریان نشتی چیست

با استفاده از کلید موتور الکتریکی

سوئیچ های ایمنی در موتورهای الکتریکی برای جلوگیری از آسیب به موتور و محافظت از افراد و تجهیزات در برابر خطر استفاده می شود. این کلید به صورت خودکار فعال می شود و در صورتی که جریان موتور از حد مجاز بیشتر شود، کلید محافظ جریان را قطع کرده و موتور را از خطرات احتمالی مانند افزایش دما، افزایش فشار و یا خطر برق گرفتگی محافظت می کند. علاوه بر این، کلید ایمنی می تواند به عنوان یک دستگاه قطع اضطراری در صورت بروز مشکلاتی مانند آتش سوزی یا اتصال کوتاه در مدارهای الکتریکی مورد استفاده قرار گیرد.

نتیجه

قفل امنیتی کاربرد گسترده ای در محیط های مسکونی، تجاری و صنعتی دارد و استفاده از آن برای امنیت افراد و تجهیزات توصیه می شود.

Rate this post