هوش-مصنوعی-در-اتوماسیون-صنعتی،-فرصت-خوب-یا-تهدید
هوش مصنوعی در اتوماسیون صنعتی، فرصت خوب یا تهدید؟

هوش مصنوعی در طول زمان تعاریف مختلفی داشته است. در سال 1956، «علم ساخت ماشین‌ها و دستگاه‌های هوشمند» اولین تعریف هوش مصنوعی بود، اما امروزه با پیشرفت علم و رایانه، این تعریف تغییر کرده است. امروزه هوش مصنوعی به عنوان «ماشین یا وسیله ای که قادر به تفکر، تصمیم گیری و یادگیری مانند یک انسان است» تعریف می شود.

امروزه بیشتر فناوری های پیشرفته با استفاده از یادگیری ماشین ایجاد می شوند. یادگیری ماشینی شاخه‌ای از هوش مصنوعی است که در آن با استفاده از شبکه‌ها و الگوریتم‌های پیشرفته، خود ماشین قادر است ارتباط بین مفاهیم را با نظارت کم یا بدون نظارت بیاموزد. با اینل کالا همراه باشید

نقش هوش مصنوعی در اتوماسیون صنعتی؟

هوش مصنوعی در حال حاضر راه خود را در زمینه های مختلف باز کرده است، یکی از این زمینه ها اتوماسیون صنعتی است که مانند سایر صنایع و حرفه ها می توان با استفاده از هوش مصنوعی به پیشرفت زیادی دست یافت. با ادغام الگوریتم های هوش مصنوعی در ابزارها و تجهیزات صنعتی می توان عملکرد آنها را بهبود بخشید. او به طرق مختلف رشد کرد.

هوش مصنوعی تاکنون تاثیر چندانی در زمینه اتوماسیون صنعتی نداشته است، اما با توجه به رشد سریع فناوری و هوش مصنوعی در جهان، نقش آن اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و ما به عنوان مهندس و متخصص باید خود را آماده کنیم تا با آخرین فن آوری ها، در اینجا مواردی وجود دارد که هوش مصنوعی می تواند در آینده صنعت اتوماسیون صنعتی بسیار موثر و کارآمد باشد.

افزایش بهره وری در اتوماسیون صنعتی

با کمک هوش مصنوعی می توان روند کار تجهیزات کارخانه را با کاهش اتلاف انرژی و افزایش بهره وری بهبود بخشید. به عنوان مثال، الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌توانند پارامترهای تولید را اغلب و در زمان کمتری با به دست آوردن و تجزیه و تحلیل داده‌ها از حسگرها و ایجاد و حفظ شرایط تولید بهتر تغییر دهند.

نمونه دیگری از استفاده از هوش مصنوعی برای افزایش بهره وری را می توان در سروو موتورها ذکر کرد. با تغییر لحظه ای پارامترهای سروو موتور نه تنها مصرف انرژی کاهش می یابد، بلکه به دوام تجهیزات نیز کمک می کند.

کمک در برنامه ریزی تجهیزات اتوماسیون صنعتی

در آینده می‌توان انتظار داشت که هوش مصنوعی وارد برنامه‌نویسی محصولاتی مانند PLC، HMI، اینورتر و غیره شود و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار اتوماسیون صنعتی احتمالاً ابزارهایی را برای تسهیل برنامه‌نویسی صنعتی توسعه دهند.

پیش بینی خرابی در تجهیزات صنعتی

زمینه دیگری که هوش مصنوعی می تواند در زمینه اتوماسیون صنعتی کمک شایانی کند، پیش بینی خرابی سیستم و تجهیزات است. خطاها و مشکلات احتمالی در دستگاه با کمک هوش مصنوعی توسط دستگاه درک می شود و بهترین راه حل بر اساس تحلیل و درک سیستم پیاده سازی می شود.

استفاده از هوش مصنوعی در این مورد از این نظر ارزشمند است که سرعت حل مشکلات در واحدها کاهش می یابد و در نتیجه مدت زمان خرابی خط تولید کارخانه کاهش می یابد که به معنای آسیب کمتر به آن است. کارفرما باعث شد

در رابطه با سایر دستگاه ها مانند درایوها، سرووها و سایر ماشین ها، PLC می تواند احتمال خطا را نه تنها برای خود بلکه برای سایر دستگاه ها نیز پیش بینی کند. هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل داده هایی مانند دما، قدرت، ارتعاش دستگاه و شناسایی موارد غیرعادی، موقعیت های خطرناک با احتمال خطا را تشخیص می دهد.

هوش-مصنوعی-در-اتوماسیون-صنعتی،-فرصت-خوب-یا-تهدید

کنترل کیفیت و چرخه عمر محصولات صنعتی

بخش مهمی از هر خط تولید، کنترل کیفیت محصول است. محصولات باید از نظر سلامت و کیفیت آزمایش شوند. هوش مصنوعی در این زمینه کمک زیادی به افزایش کیفیت و دقت عیب یابی محصول می کند، جنبه مثبت کنترل کیفیت مراقبت های بهداشتی با هوش مصنوعی استفاده از دقت و پیچیدگی کامپیوتری در صنعت است. به این ترتیب می توان عیوبی را که با چشم طبیعی دیده نمی شود، تشخیص داد.

نمونه هایی از محصولات معیوب که توسط هوش مصنوعی در اتوماسیون صنعتی قابل تشخیص است

رباتیک در الکترونیک

رباتیک مهمترین کاربرد هوش مصنوعی در اتوماسیون صنعتی است. این ربات ها برای انجام کارهای معمول، تکراری و خطرناک که نیاز به دقت دارند استفاده می شوند. با برداشتن این مسئولیت از پشت افراد حرفه ای، آنها زمان بیشتری برای کارهای دیگر خود خواهند داشت.

سازماندهی اتوماسیون کارخانه

معمولاً امکان سفارشی سازی محصول در خط تولید وجود ندارد، اما با هوش مصنوعی می توان به راحتی و بدون هزینه مالی و زمان انجام داد. سفارشی سازی یک امتیاز مثبت در هر صنعتی محسوب می شود و منجر به افزایش سفارشات و مشتریان می شود. به عنوان مثال، یک تولید کننده بطری آب می تواند به راحتی تعداد سفارشات را با ویژگی های سفارشی و سفارشی مانند رنگ بطری، اندازه بطری، مواد و مقدار افزایش دهد. هر کسی می تواند هر نوع بطری را سفارش دهد و دقیقاً همان سبک بطری در همان تعداد و بدون هزینه های غیرضروری زمان و هزینه تولید می شود. در صورت ثبت 10000 سفارش بطری طرح های مختلف مشکلی پیش نمی آید.

امنیت صنعتی

در اتوماسیون صنعتی، هوش مصنوعی می تواند ایمنی محل کار را از طرق مختلف تضمین کند. محدود کردن دسترسی کارکنان به مکان های خطرناک و شناسایی عوامل خطرناک بر اساس عواملی مانند دما، رطوبت و کیفیت هوا و همچنین شناسایی گازهای سمی ایمنی کارکنان را تضمین می کند.

تجهیزات اتوماسیون صنعتی و تعامل انسانی بهتر

هوش مصنوعی ارتباط بهتر، سریع‌تر و آسان‌تری را بین افراد و تجهیزات فراهم می‌کند. کارگران می توانند قطعات اتوماسیون صنعتی را نظارت و کنترل کنند و در صورت لزوم مداخله کنند. این امر کنترل و نظارت بر سیستم های پیچیده و پیشرفته را آسان تر می کند.

آیا هوش مصنوعی می تواند وضعیت عملکرد هوش مصنوعی را کنترل کند؟

پاسخ کوتاه به این سوال منفی است. هوش مصنوعی ابزاری قدرتمند و انعطاف پذیر است که به انسان در بسیاری از وظایف از جمله اتوماسیون صنعتی کمک می کند. این موضوع باعث شده است که بسیاری از افراد نگران امنیت شغل خود در آینده باشند و نگران باشند که هوش مصنوعی شغل آنها را به دست بگیرد. در این صورت باید در نظر داشته باشید که هوش مصنوعی همچنان پر از ضعف است و ویژگی های انسانی زیادی ندارد و به تنهایی نمی تواند بسیاری از وظایف را انجام دهد. در حال حاضر هوش مصنوعی مانند ابزاری است که یک متخصص می تواند از آن کمک بگیرد، اما این ابزار به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد. هوش مصنوعی در حال حاضر بر اساس دستورات، دستوراتی است که توسط یک متخصص داده می شود و توسط هوش مصنوعی اجرا می شود.

کارهای روتین و وقت گیر را خودکار کنید:

رایج ترین کاربرد هوش مصنوعی در ماشین آلات صنعتی، کاهش کارهای معمول و وقت گیر است. در یک کارخانه خودروسازی، ربات‌هایی که با هوش مصنوعی ساخته می‌شوند، وظایفی مانند جوشکاری، مونتاژ، رنگ‌آمیزی و بالانس چرخ‌ها را با دقت بالا بر عهده دارند.

ضعف در تصمیم گیری

هوش مصنوعی به طور کلی در تصمیم گیری ضعیف است. و من نمی توانم روی آن حساب کنم. منطق ماشینی و همچنین کمبود حس و درک مفهومی از مهمترین دلایل ضعف این حوزه است. به همین دلیل است که نمی توان همیشه به تصمیمات هوش مصنوعی اعتماد کرد.

احتمال خطا

احتمال بروز خطا در فرآیندهای انجام شده توسط هوش مصنوعی بسیار محتمل است، بنابراین باید توسط متخصص نظارت شود.

نمی توان خلاق بود

در حال حاضر هوش مصنوعی هیچ نوآوری ندارد و برنامه ها و الگوریتم های مورد استفاده در اتوماسیون صنعتی توسط افراد طراحی و برنامه ریزی شده است و هوش مصنوعی تنها از دستورات داده شده پیروی می کند. در اتوماسیون، هر چیزی که نیاز به نوآوری دارد، نیازمند یک متخصص در آن مهارت است.

آینده هوش مصنوعی در صنعت تولید

هوش مصنوعی رشته‌ای است که پایان آن مشخص است و هیچکس نمی‌داند تا کجا پیشرفت خواهد کرد. با این حال، پیش بینی هایی در مورد پیشرفت هوش مصنوعی در اتوماسیون صنعتی وجود دارد. در ادامه، انتظاراتی را که می توان از هوش مصنوعی در اتوماسیون صنعتی در آینده انتظار داشت را بررسی می کنیم:

اتوماسیون خودکار

ماشین‌ها و دستگاه‌های اتوماسیون صنعتی که قادر به انجام کارهای خودکار بدون نظارت هستند، روز به روز گسترش می‌یابند. این پیشرفت باعث افزایش سرعت و کاهش هزینه ها در بیشتر صنایع شد.

پیشرفت در رباتیک

ربات های مورد استفاده در صنایع پیشرفته تر خواهند بود. آنها قادر به انجام وظایف پیچیده تر و دشوارتر خواهند بود و انتظار می رود مشاغل کارخانه و تولید بیشتر به ربات مرتبط باشد.

پیش بینی و تجزیه و تحلیل دقیق روزافزون داده های اتوماسیون صنعتی

با پیشرفت هوش مصنوعی، انتظار می‌رود تحلیل‌های آماری و همچنین پیش‌بینی خرابی تجهیزات و تخمین میزان تقاضا برای محصولات، درصد محصولات معیوب و حتی محصولات شخصی‌سازی شده رایج‌تر شوند. علاوه بر این، استفاده از الگوریتم‌های بهتر و دقیق‌تر می‌تواند دقت پیش‌بینی را تا حد زیادی بهبود بخشد.

هوش-مصنوعی-در-اتوماسیون-صنعتی،-فرصت-خوب-یا-تهدید

نتیجه

در حال حاضر فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی در زمینه ماشین آلات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله به ارائه تعریف مختصری از هوش مصنوعی می پردازیم و به نقش آن در کاربرد هوش تجاری می پردازیم. مواردی مانند افزایش بهره وری، پیش بینی شکست، روباتیک، کنترل کیفیت و موارد دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در ماشین آلات صنعتی هستند. ما به محدودیت‌های هوش مصنوعی، از جمله تصمیم‌گیری، خلاقیت و اتکای هوش مصنوعی به متخصص برای گرفتن سفارش اشاره کردیم. در نهایت، در مورد انتظارات از هوش مصنوعی در آینده صحبت کردیم.

سال 2023 پایان پیشرفت هوش مصنوعی در صنعت تولید نیست، بلکه هر لحظه که می گذرد، فناوری بیشتری در این زمینه معرفی می شود و این تنها گوشه ای کوچک از پتانسیل عقل و ماشین است.امیدوارم از مقاله هوش مصنوعی در اتوماسیون صنعتی لذت برده باشید

5/5 - (1 امتیاز)