آینده انرژی های تجدید پذیر چگونه است؟

انرژی تجدیدپذیر انرژی است که از منابع طبیعی فراوان و تمام نشدنی مانند خورشید و باد به دست می آید. انرژی های تجدیدپذیر در تولید برق، گرمایش و سرمایش آب و حمل و نقل کاربرد دارند. انرژی‌های تجدید پذیر، در مقابل منابع محدودی مانند سوخت های فسیلی قرار می گیرند که مقدار آن ها محدود و بازه جایگزینی ها بسیار طولانی است. به انرژی های تجدیدپذیر انرژی برگشت پذیر نیز می گویند. انرژی های تجدیدپذیر نوعی انرژی است که می توان آن را به طور طبیعی در کوتاه مدت تجدید کرد. نور خورشید، باد، باران، امواج، جزر و مد و انرژی گرمایی زمین از این نوع هستند. در مقایسه با سایر منابع انرژی که در کشورهای کوچک متمرکز هستند، انرژی های تجدیدپذیر در مناطق وسیع جغرافیایی در دسترس هستند.

انرژی تجدید پذیر چیست؟

انرژی تجدیدپذیر که معمولاً به آن انرژی پاک می گویند، از منابع طبیعی یا فرآیندهایی به دست می آید که به طور مداوم در حال تجدید هستند. در حالی که انرژی های تجدیدپذیر به عنوان یک فناوری جدید یاد می شود، اما مدت هاست که از این نیروهای طبیعی برای گرما، حمل و نقل، نور و… استفاده می کنیم. باد همیشه نقش مهمی در راندن قایق ها به دریا و آسیاب های بادی در آسیاب غلات داشته است. امروزه که راه‌های خلاقانه و ارزان‌تری برای جذب و ذخیره انرژی خورشیدی و بادی داریم، انرژی های تجدید پذیر به منابع بااهمیتی تبدیل شده اند. این نوع توزیع انرژی در مقیاس بزرگ و کوچکی مانند صفحات خورشیدی در پشت بام های خانه، نیروگاه های بادی عظیم و… یافت می شود.

انواع منابع انرژی تجدید پذیر کدامند؟

انرژی های تجدیدپذیر منابع مختلف و متنوعی دارند که از انرژی طبیعی و در دسترس به دست می آیند. تعدادی از آنها عبارتند از:

1.انرژی خورشیدی

سلول های خورشیدی یا فتوولتائیک از سیلیکون یا موادی ساخته شده اند که مستقیماً نور خورشید را به الکتریسیته تبدیل می کنند. سیستم های خورشیدی توزیع شده برق را به صورت محلی برای گرم کردن خانه ها و اداره جات از طریق پشت بام ها یا پانل های خانه در مقیاس بزرگ تولید می کنند. مزارع خورشیدی می توانند با متمرکز کردن نور خورشید با استفاده از شیشه برق هزاران خانه را تولید کنند. مزارع خورشیدی شناور می توانند به طور موثری از تاسیسات فاضلاب و توده های آبی که از نظر زیست محیطی حساس نیستند استفاده کنند. خوشبختانه سیستم های خورشیدی، گازهای گلخانه ای یا آلاینده های مضر برای محیط زیست تولید نمی کند.

 

2.انرژی بادی

در گذشته از آسیاب های بادی استفاده می شد، اما امروزه با توربین هایی به ارتفاع ساختمان ها جایگزین شده اند. نیروی باد پره های توربین را می چرخاند که یک ژنراتور الکتریکی را تغذیه کرده و برق تولید می کند. این یکی از ارزان ترین منابع انرژی است.

3.انرژی زمین گرمایی

نوعی انرژی است که از انرژی حرارتی ذخیره شده در زمین تولید می شود. انرژی حرارتی از منابعی مانند چشمه های آب گرم و آتشفشان ها به دست می آید و این گرما مستقیماً توسط صنایع برای گرم کردن آب و موارد دیگر استفاده می شود.

4.انرژی برق آبی

نیروگاه آبی یکی از منابع اصلی انرژی های تجدیدپذیر برای تامین برق است. با این حال، نیروی باد باید به زودی جایگزین آن شود. نیروی برق آبی متکی به آب است و معمولاً انرژی آب را از رودخانه ها یا آبشارهای متحرک می گیرد و با استفاده از پره های چرخان توربین انرژی آب را به الکتریسیته تبدیل می کند. از آنجایی که نیروگاه های برق آبی کوچک تنها مقدار کمی آب را منحرف می کنند، به محیط زیست آسیب نمی رسانند و بنابراین در دسته انرژی های تجدیدپذیر قرار می گیرند.

مزایای انرژی های نو و تجدیدپذیر چیست؟

امروزه استفاده از سوخت های فسیلی به دلیل مزایای انرژی های نو کاهش یافته است. مزایای اصلی انرژی های تجدیدپذیر عبارتند از:

  • تجدید پذیر بودن انرژی نو
  • اثر منفی بر محیط زیست ایجاد نمی کند و از سلامت انسان محافظت می کند.
  • دسترسی بیشتر به منابع جدید انرژی
  • هزینه تولید و ساخت این انرژی ها بسیار کمتر از تولید انرژی های فسیلی است.
  • و…

آینده انرژی های تجدیدپذیر

افزایش توجه و حمایت به عنوان یک بحث رسانه ای در سال های اخیر به این معنی است که انرژی های تجدیدپذیر اغلب به عنوان یک تحول جدید در نظر گرفته می شود. با این حال، مردم از دیرباز از طبیعت برای رفع نیازهای روزانه خود استفاده می کنند. فن آوری های مدرن فقط این روند را بهبود بخشیده است. گزارش سالانه اندیشکده انرژی های تجدیدپذیر درباره وضعیت جهان خاطرنشان می کند که اگرچه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در بخش برق در حال حاضر در سراسر جهان جریان اصلی است، پیشرفت در گرمایش، سرمایش و حمل و نقل برای تحقق آینده انرژی پاک ضروری است.

کاربرد انرژی خورشیدی

در میان انواع انرژی های نو که در بالا ذکر شد، انرژی خورشیدی در کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. انرژی خورشیدی را می توان مستقیماً با استفاده از پنل های خورشیدی به برق تبدیل کرد. برق تولید شده می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، می توان تضمین کرد که برق خورشیدی به دولت فروخته می شود و درآمد ماهانه ایجاد می کند. برای تامین برق مناطقی که از شبکه سراسری دور هستند و یا احداث خطوط انتقال مقرون به صرفه نیست، استفاده از سیستم های خارج از شبکه می تواند راه حل مناسبی برای تامین انرژی این مناطق باشد.

از برق خورشیدی می توان در کاربردهای کوچکتر نیز استفاده کرد. ماشین حساب؛ ساعت ها پاور بانک ها از جمله این وسایل هستند که از انرژی خورشیدی برای شارژ باتری ها استفاده می کنند. سیستم های تولید انرژی فتوولتائیک نیز می توانند به خدمات شهری کمک کنند. چراغ های خیابان، پارک ها، ایستگاه های اتوبوس و البته چراغ های راهنمایی به راحتی می توانند با پنل های خورشیدی و باتری های قابل شارژ تغذیه شوند.

5/5 - (1 امتیاز)