آشنایی با دیزل ژنراتور و انواع آن
آشنایی با دیزل ژنراتور و انواع آن

در این مقاله با اینل کالا همراه باشید تا بررسی کینم بیینیم که دیزل ژنراتور چیست و چه انواعی دارد. انواع دیزل ژنراتورها ابزاری برای تولید مداوم برق برای مصارف مختلف هستند و باعث می شوند کار در دست اجرا بدون وقفه ادامه یابد. با توجه به تغییر سبک زندگی امروزه می دانیم که برق بخشی از زندگی شده است. اهمیت این محصول زمانی مشخص می شود که متوجه شوید گاهی کمبود برق حتی برای یک ثانیه غیرممکن است. به عنوان مثال، قطع برق در بیمارستان ها می تواند به قیمت جان انسان ها تمام شود. بنابراین باید بتوانیم این نیاز را به بهترین شکل ممکن برطرف کنیم.

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور دستگاهی است که با کمک ژنراتور و موتور آن انرژی الکتریکی لازم را در اختیار کاربر قرار می دهد. اساساً، دیزل ژنراتور به دستگاه ژنراتور برق اطلاق می شود؛ که از سوخت گازوئیل برای تأمین برق مورد نیاز برای شرایط اضطراری استفاده می کند. دیزل ژنراتور از دو واژه‌ی دیزل (Diesel) و ژنراتور (Generator) تشکیل شده است. کلمه دیزل از نام مخترع موتور دیزل گرفته شده است. ژنراتور نیز جزئی است که انرژی حاصل از چرخش میل لنگ را به الکتریسیته تبدیل می کند.

مشکل دیگری که در مورد این دستگاه رایج باید به آن اشاره کرد تک فاز بودن برق مورد نیاز ژنراتورهای خانگی و سه فاز بودن ژنراتورهای صنعتی است. استفاده از ژنراتورها در محیط هایی مانند بیمارستان ها، مراکز دولتی و مراکز خرید هرگز باعث قطع برق نمی شود و به مردم آرامش خاطر می دهد.

 

دیزل ژنراتور و انواع آن 3
 

مزایای استفاده از دیزل ژنراتور چیست؟

یک دیزل ژنراتور که با سوخت گازوئیل کار می کند مزایای زیادی نسبت به ژنراتورهای گازی دارد. قبل از خرید دیزل ژنراتور بهتر است بدانید که دیزل ژنراتور چیست و چه کاربردهایی دارد. با دانستن ویژگی های دیزل ژنراتور می توان خرید آگاهانه تری انجام داد. بسیاری از افراد به دلایلی که در زیر ذکر می شود تمایل به خرید دیزل ژنراتور دارند و دیزل ژنراتورها به همین دلیل اهمیت پیدا می کنند. در زیر مزایای استفاده از دیزل ژنراتور آورده شده است:

🟣ژنراتورهای دیزلی ایمن تر از ژنراتورهای گازی هستند.
🟣قدرت دیزل ژنراتور از ژنراتور گازی یا بنزینی بیشتر است، بنابراین کاربردی تر است.
🟣هزینه های نگهداری دیزل ژنراتورها کمتر از ژنراتورهای گازی است.
🟣دیزل ژنراتورها طول عمر و دوام بیشتری نسبت به سایر دستگاه ها دارند.

انواع دیزل ژنراتور کدامند؟

انواع دیزل ژنراتورها بر اساس مدت زمان و میزان تولید برق به ضرایب مختلفی طبقه بندی می شوند و بر اساس آن مورد استفاده قرار می گیرند. در ابتدا باید توجه داشت که بسته به خروجی ژنراتور در هنگام تولید برق، ظرفیت های متفاوتی دارد و می توان از آن برای مصارف خانگی یا صنعتی استفاده کرد. ژنراتورهای 5 تا 30 کیلووات گزینه ای بسیار مناسب و قابل قبول برای مصارف خانگی می باشند و نوع دیگری از ژنراتورها از 30 کیلووات تا 6 مگاوات برای مصارف صنعتی استفاده می شوند.

✅دیزل ژنراتور اضطراری

همانطور که از نام این ژنراتور مشخص است، در مواقع اضطراری که در دسترس بودن برق مورد نیاز است، استفاده می شود و مهمترین کاربرد آن در بیمارستانها، ادارات، کارخانه و غیره است.

✅دیزل ژنراتور قابل حمل

این نوع محصول دیزل ژنراتور قابلیت جابجایی راحت را برای ما فراهم می کند، برای ساختمان هایی که نیاز به تولید برق اضطراری در مکان های مختلف دارند بسیار مفید و کاربردی است. از دیگر مزایای این نوع ژنراتور می توان به ظرفیت بالا و راندمان بهینه در حین کار اشاره کرد. که توجه بیشتر مصرف کنندگان را به خود جلب می کند.

✅دیزل ژنراتور پایه

انواع مختلفی از ژنراتورهای پایه وجود دارد که هر کدام برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. این ژنراتورها نسبت به مدل های دیگر می توانند مدت زمان بیشتری کار کنند و بارهای مختلفی تولید کنند. کارایی این دستگاه همیشگی نیست، اما قادر است برای مدت طولانی بدون هیچ مشکلی کار کند و آسیبی نبیند.

 

آشنایی با دیزل ژنراتور و انواع آن1
 

مهم‌ترین قطعات دیزل ژنراتور

1.موتور: بخش اصلی یک دیزل ژنراتور موتور آن است. هرچه موتور قدرتمندتر باشد، آلترناتور قدرتمندتر برای تولید برق مورد نیاز است. موتور دیزل که بخش مهمی از دیزل ژنراتور آن است در مقایسه با سایر قطعات نقش بسیار مهمی دارد. عملیات احتراق یک موتور دیزل خلاصه ای از چهار عملیات تنفس، تراکم، انفجار و تخلیه است.

2.آلترناتور: آلترناتور یکی از قطعات اصلی دیزل ژنراتور است و بدون این قطعه دستگاه نمی تواند برق تولید کند. نام صحیح و علمی این قطعه آلترناتور است که در بین عموم به اشتباه ژنراتور نامیده می شود. داخل این قسمت یک سیم پیچ وجود دارد که با استفاده از میدان مغناطیسی توان موتور را به خروجی الکتریکی تبدیل می کند.

3.سیستم سوخت: سیستم سوخت رسانی دیزل ژنراتور شامل مخزن سوخت، لوله‌ی مخزن سوخت، فیلتر سوخت گازوئیل، آبگیر سوخت، پمپ سوخت و تزریق‌کننده سوخت است. ابتدا گازوئیل از طریق لوله وارد پمپ شده و از طریق انژکتور به داخل سیلندر تزریق می شود.

4.استارت موتور: همانطور که از نام آن مشخص است، استارت موتور وظیفه روشن کردن دستگاه را بر عهده دارد. موتور استارت، فلایویل موتور را با دنده خود می چرخاند و باعث روشن شدن موتور می شود.

5.تنظیم کننده ولتاژ: رگولاتور ولتاژ وظیفه کنترل ولتاژ خروجی ژنراتور را بر عهده دارد.

6.سیستم خنک کننده: سیستم خنک کننده در اکثر دیزل ژنراتورها از نوع آب‌خنک است. این سیستم دمای موتور را تنظیم می کند و از گرم شدن بیش از حد جلوگیری می کند. در واقع عامل شماره یک عملکرد موتور گرمای بیش از حد است که باعث می شود موتور در نبود سیستم خنک کننده موثر عملکرد ضعیف تری را تجربه کند.

7.سیستم اگزوز: سیستم اگزوز در واقع جزئی است که به تولید گازهای تولید شده در سیلندر در هنگام احتراق موتور کمک می کند. این سیستم گازهای سمی را برای استنشاق و احتراق بعدی آزاد می کند.

8.تابلو کنترل: کنترل پنل یا تابلو کنترل جزء جدایی ناپذیر دیزل ژنراتور است و می توان از آن برای عیب یابی دستگاه استفاده کرد. تابلو کنترل وظیفه نمایش دمای آب، ولتاژ و فرکانس خروجی، مقدار سوخت، فشار روغن و بسیاری موارد دیگر را بر عهده دارد.

9.توربو شارژ: اگر موتور مورد نظر در مناطقی که اکسیژن کافی وجود ندارد استفاده شود، افت فشار هوا باعث خرابی موتور می شود. با تجهیز دستگاه به سیستم تنفسی توربوشارژ می توانید کمبود فشار اکسیژن را جبران کرده و قدرت موتور را افزایش دهید.

10.شارژر باتری: شارژر باتری یک مدار الکتریکی است که در داخل صفحه کنترل قرار دارد. هنگامی که دستگاه شروع به کار می کند، باتری دیزل ژنراتور موتور را شارژ می کند، بنابراین هنگام راه اندازی مجدد دستگاه مشکلی ایجاد نمی کند.

5/5 - (1 امتیاز)